دوشنبه , ۲۷ دی ۱۳۹۵
خانه » اخبار انجمن ها » یادداشت های رئیس انجمن

یادداشت های رئیس انجمن

با نام خدا

به‌یاری خداوند متعال، بسیار خرسندیم که پس از یک وقفه میان مدت و با وجود تمام مشکلات جاری مجدداً در خدمت شما عزیزان باشیم و این افتخار نصیب بنده شده که با شما فعالین صنف صحبتی دوستانه داشته باشم و گزارشی از عملکرد اجرایی این انجمن ارائه نمایم.

در این مدت سعی کردیم با تحقیقات و بررسی‌های کارشناسانه یک تیم حرفه‌ای، نیازها و مسائل مختلف این صنف را شناسایی و ارزیابی نموده و در راستای رفع آن‌ها، سیاست‌ها و راهکارهای کاربردی متناسبی را مدون، برنامه‌ریزی و آماده اجرا کنیم؛ لذا با کوله‌باری پر و با برنامه‌هایی ویژه و مفید «که می‌تواند موجب تقویت تمام بخش‌ها اعم از سازندگان، معماران، طراحان و … باشد» آماده‌ایم تا خدمتگزار تمام فعالین این صنف هنرمند و تلاشگر باشیم.

با توجه به نقش انجمن به‌عنوان یک سندیکای رسمی و همچنین اختیارات قانونی آن، این مجموعه سعی کرده است تا با تشکیل کمیسیون‌های مختلف، برنامه های خاص خود را اجرایی نماید. یکی از مهمترین کمیسیون‌ها که نقش پل ارتباطی میان اعضا و روابط عمومی انجمن را ایفا می‌کند، کمیسیون انتشارات است و از محورهای اصلی این کمیسیون، به‌موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

الف: ایجاد ارتباط و معرفی تمام اعضا به یکدیگر و جامعه صنفی.

ب: ایفای نقش مرجعیت، جهت پوشش اخبار و فعالیت‌های کلیه اعضا و فعالین صنف (اعم از شرکت‌ها، سازندگان، تولیدکنندگان و …) و همچنین انجام مصاحبه با معماران برجسته، سازندگان مطرح (نام‌آور) و فعالین این صنف.

پ: انتشار مقالات و گزارش‌های خبری

ت: اطلاع‌رسانی همایش‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی.

در کمیسیون انتشارات، جهت متمرکز شدن اخبار و گسترش اطلاعات، تصمیم گرفته شد که با همکاری وب‌سایت خبری و تحلیلی معماری نیوز، با مدیریت توانمند آقای سلطانی، مشارکت و همکاری صورت گیرد تا خبرنامه رسمی انجمن، با اطلاعات و اخبار موثق و به‌روزی تهیه شده و میان اعضا و مخاطبین آن توزیع گردد. همچنین این اخبار و اطلاعات از طریق وب‌سایت رسمی انجمن، وب‌سایت خبری معماری نیوز، شبکه‌های مجازی و روابط عمومی‌های هر دو مجموعه نیز به صورت گسترده منتشر می‌شود.

در همین راستا سعی داریم، در جهت اطلاع‌رسانی اخبار، مقالات، گزارش‌های خبری و حاشیه‌های صنف طراحی و معماری ساختمان، صدایی رسا برای تمامی اعضا و فعالین آن باشیم. به‌همین منظور روابط‌عمومی انجمن در هر شماره از خبرنامه، تعدادی از سازندگان و معماران برجسته را دعوت  می‌کند، تا با مشارکت‌شان هم فضای کسب و کار خود را رونق داده، هم نیازها، چالش‌ها و مشکلات‌شان را بیان کنند و همچنین شرایط مساعدی را برای پیشبرد کارشان و همکاری با سایر فعالین صنف فراهم آورند.

یکی دیگر از کارهای انجام شده، ثبت مالکیت طراحی و اجرای پروژهای ساختمانی بود که بر اساس تحقیقات، مطالعات و تجربیات سالیان متوالی بنده، جای خالی آن کاملاً احساس می‌شد و خوشبختانه این امر با استناد به مفاد اساسنامه و اختیارات انجمن اجرایی گردید. این  فرآیند برای اولین بار توسط این انجمن طراحی و شکل گرفته، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای آن پیش‌بینی و به‌طور کامل ایجاد شده است.

هدف کلی ما از ارائه این خدمات چیست؟ و چرا ما به ثبت مالکیت طرح نیازمندیم؟این دو پرسش از جمله سوالاتی است که اغلب دوستان طرح می‌کنند و وقتی با جزئیات این کار آشنا می‌شوند، به شدت آن را مورد حمایت قرار می‌دهند.

در پاسخ به سؤال اول، هدف کلی ما فرهنگ‌سازی در زمینه مالکیت فکر و ایده یک طراح و یا مجری بوده است. ما اعتقاد داریم که معماران و طراحان ما، با خلق آثار هنری خود توانسته‌اند، نگرشی جدید، فکری نو و حرفی تازه برای عموم مردم داشته باشند، اما وقتی که مورد هجوم و کپی‌کاری از یک طرح قرار می‌گیرند، گویی تمام ایده‌ها و اعتقادات یک طرح خلق شده، سرقت شده است و مورد تعدی قرار می‌گیرد. یک طراح با روح و جان خود، یک اثر زیبا و به یاد ماندنی را خلق می‌نماید و یک اثر زمانی ماندگار است که تک و منحصربه‌فرد باشد.

اینکه یک طرح در ابعاد مختلف کپی و ساخت می‌شود، در واقع دو تخریب عمده خواهد داشت، یکی تجاوز به حریم فکر و ادراک یک طراح و دیگری تخریب آن اثر است که می‌توانست، منشاء یک حرکت نو باشد. ما تا قبل از این نمی‌توانستیم طرح معماری خود را در یک مرجع رسمی ثبت نموده و مالک رسمی و قانونی حقوق مادی و معنوی آن باشیم، ولی با ایجاد این فرآیند، حداقل می‌توانیم از حقوق مادی و معنوی آن در مراجع قانونی دفاع نماییم. زیرا آن طرح دارای شناسنامه و ثبت طرح است و این امر شاید زمینه‌ای را برای فرهنگ‌سازی و احترام به حقوق مادی و معنوی یک طرح فرآهم کند.

در مورد سؤال بعدی «چرا به ثبت مالکیت طرح نیازمندیم؟» باید پاسخ را از دیدگاه دیگری مطرح نمایم. این موضوع دارای چندین مزیت است که به‌شرح زیر معرفی می‌شوند:

۱ـ ثبت طرح باعث می‌شود که طراحان و مجریان توانمند، بتوانند یک رزومه کاری موفق و موثق از خود ارائه داده و باعث شفاف‌سازی پروژه‌های خود شوند و همچنین بتوانند به‌سادگی در سفارش قراردادهای آتی خود، از آن‌ها استفاده نمایند.

۲ـ ما با نظارت و بازرسی پروژه‌ها، سعی داریم صحت و سلامت طراح و مجری را مشخص کرده و این اعتماد را به کارفرمایان بدهیم که شرکت‌ها و افرادی که دارای طرح یا طرح‌های ثبت شده هستند، رزومه‌ای واقعی داشته‌اند و کلیه کارهای ایشان به‌صورت ضابطه‌مند، توسط یک مرجع رسمی بررسی شده است. این موضوع سبب افزایش سطح اعتماد طرفین شده و برخی از مشکلات مذاکره در قراردادهای جدید را مرتفع می‌سازد.

۳ـ با ثبت مالکیت طرح سعی می‌کنیم، طراحان برتر و مجریان فعال را به جامعه این صنف معرفی کنیم.

۴ـ با فرهنگ‌سازی و ترویج ثبت طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی، این بستر را فراهم می‌کنیم که کارفرمایان محترم بتوانند، از فیلتر شفاف‌سازی و یک مرجع مناسب، شخص یا شرکت مورد مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

در این فرآیند کلیه طراحان، بابت هر طرح خود، گواهینامه ثبت جداگانه‌ای دریافت می‌کنند و همچنین در وب‌سایت انجمن، برای هر طراح یا مجری، یک پروفایل شخصی با نام کامل شخص و جزئیات کامل پروژه‌های وی، ایجاد شده و به‌نمایش گذاشته خواهد شد. امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم یکی از بزرگترین دغدغه‌های طراحان و مجریان عزیز را مرتفع نماییم.

از دیگر اقدامات انجمن در این مدت، تشکیل کمیسیون امور صنفی است. بر مبنای برنامه‌ریزی انجام شده در این کمیسیون، جلسات ماهیانه منظمی میان اعضا برگزار می‌شود تا در نشست‌هایی صمیمانه و با همراهی سازندگان و معماران به‌نام و توانمند، موضوعات مختلف صنفی و همچنین راهکارهای خروج از رکود اقتصادی مطرح و ارائه گردد. در این جلسات بیشترین هدف ما ایجاد آشنایی و برقراری ارتباط میان اعضا و تعامل با سازندگان و معماران خواهد بود تا اعضای انجمن بتوانند، با مجموعه های پویا و فعال ارتباطات صنفی و کسبی مفید و سازنده‌ای را برقرار نمایند.

هدف بعدی این کمیسیون، ایجاد فضای مثبت و صمیمانه میان اعضای گرامی انجمن بوده است تا امکان ایجاد هم‌افزایی و استفاده از پتانسیل‌های یکدیگر، میان اعضا فراهم شود. به‌همین منظور، در این جلسات از افراد، گروه‌ها و علاقمندان دعوت می‌شود، تا با طرح و ارائه موضوعات مختلف متناسب و همچنین معرفی خدمات خودشان، ما را در اجرای هرچه بهتر این امر مهم یاری رسانند.

یکی دیگر از برنامه‌ها و اهداف کمیسیون امور صنفی، ایجاد تعامل و تنظیم تفاهم‌نامه‌هایی با معماران، سازندگان و صنایع وابسته به این صنف است. در این تفاهم‎نامه‌ها سعی شده است که افراد و سازمان‌ها خدمات خود را به‌صورتی گسترده‌تر و با شرایطی ویژه، در اختیار اعضای انجمن قرار دهند و در کلیات این تفاهم‌نامه‌ها به‌روی همکاری در محورهای «ایجاد حسن رابطه بین انجمن و اعضا، تبادل و گسترش اطلاعات و روابط عمومی، تعامل مناسب بین طرفین جهت انجام پروژه‌های مختلف، پشتیبانی و همکاری و مشارکت در جهت توسعه و گسترش هدفمند» تأکید شده است. لذا در صورت تمایل هریک از فعالین مرتبط به همکاری با این انجمن، آماده هرگونه تعامل و تنظیم تفاهم‌نامه کاری با شما عزیزان هستیم تا بتوانیم  قدمی هرچند کوچک، در راستای تقویت شرکتها و شکوفایی اقتصاد ایران عزیزمان برداشته باشیم.

در پایان جا دارد، از کلیه همکاران و اعضای گرامی که با حمایتهای خود ما را تشویق و ترغیب نمودند تا ثابت قدم‌تر  از گذشته، در اجرای این موضوعات گام برداریم، کمال تشکر و سپاسگزاری می‌نمایم. همچنین تشکر ویژه‌ای دارم، از زحمات سرکار خانم بحرالعلومی، که با حمایت‌ها و پشتیبانی خود در تمام موضوعات، انجمن ما را یاری نمودند و همچنین از پرسنل سابق و فعلی انجمن تشکر و قدردانی می‌کنم که در سخت‌ترین شرایط، پشتیبان اینجانب و مجموعه بوده‌، با سخت‌کوشی و تلاش خالصانه خود سعی نموده‌اند تا گامی در جهت خدمت‌رسانی به جامعه بزرگ و ارزشمند این صنف بردارند. منتظر برنامه‌های آینده ما در زمینه‌ها و طرحهای بسیار بکر و کارآفرینی باشید که به‌زودی اعلام خواهد شد و ما را در اجرای هرچه بهتر این امور همراهی فرمایید.

                                                                                                                                           یا علی مدد

سید کاظم سیدمراد